Rend és tisztaság logisztikai környezetben

Eredmények

Logisztikai, magasraktári környezetben működő partnerünk értékhozzáadó szolgáltatást nyújt ügyfelei számára. Nem mindegy azonban, hogy a szolgáltatást milyen határidőre és milyen költségekkel tudja elvégezni.
eredmenyek_2

Előzmények

Tasakolás. Ez jelenti azt a folyamatot, amikor pl. a háztartási gépek csomagolásán található öntapadós műanyag fóliába összekészítik a garancia jegyet, jótállási tájékoztatót, promóciós füzetet stb. Ezt, az adott vállalatnál viszonylag ritkán használt területet a használat gyakoriságának megfelelően kezelték: amikor dolgozni kellett rajta, akkor gyorsan odaküldtek valakit, amikor nem, akkor pedig a tipikus „senki földje” volt. Az eredménye? Pusztán annyi, hogy az elvégzendő munkát rossz, koszos és hátráltató körülmények között kell elvégezni, ami rontja a dolgozói hatékonyságot és motiváltságot egyaránt a generált veszteségek által.

A terület rendetlenségének fő okaiszkenneles

  • ritkán használt terület
  • érdekeltség és számonkérés hiánya (mind a vezetőség, mind a beosztottak részéről)
  • példamutatás hiánya a vállalat többi területéről
  • „így is el lehet végezni a munkát"

A terület rendetlenségének következményei

  • nem megfelelő munkaeszközök használatából adódó lassabb munkavégzés (kisméretű asztal, rossz elrendezésű, beosztású és felépítésű szekrények)
  • balesetveszélyes elhelyezkedésű kábelek, nem hozzáférhető tűzjelző riasztó
  • nagymértékű piszok és kosz, amely veszélyezteti a termék tisztaságát is
  • helyettesítés megoldása nehézkes, a brossúrák elrendezését csak az aktuális dolgozó ismerte (sem szám szerinti növekvő sorrend, sem géptípus szerinti csoportosítás nem segítette a keresést)
  • lejárt brossúrákat is tároltak, fennállt a keveredés lehetősége
  • az új katalógusok számára nem volt elég hely
  • a készletnyilvántartás esetleges, egyes brossúrákból a késői utánrendelés miatt hiány lépett fel (és ez azt eredményezte, hogy az ahhoz tartozó háztartási gépet nem lehetett kiszállítani, azt utólag kellett a papírokkal ellátni, ismételten többletmunkát okozva ezzel)
  • a munkahelyen ugyanazt a dolgozót kellett alkalmazni, mert ő ismerte megfelelően a terület elrendezését (ráadásul bérelt munkaerőről volt szó!)

A Kaizen esemény céljailogisztika_szekrny

  • A területen a 6S bevezetése,
  • egyszeri rendrakás és takarítás, valamint 
  • a fenntartás lehetőségének és feltételeinek megteremtése

Résztvevők

  • 1 területvezető
  • 1 lean manager
  • 1 tasakoló dolgozó
  • 2 fő takarító
logisztika_6S

A Kaizen hét menete

Jelenlegi állapot, elrendezés és munkavégzés problémáinak meghatározása
Tennivalók összegyűjtése és feladatok kiosztása
Takarítás
Feleslegesnek talált eszközök és tárolók elszállítása
Takarítás
Hasznosnak ítélt eszközök és brossúrák végleges helyükre rakodása
Takarítás
Oktatási anyag készítése a szabványos munkavégzésről, a terület általános állapotáról és annak fenntartásáról
Dolgozók oktatása
További tennivalók rögzítése
1 hónapos próbafutás
Kihelyezett anyagok korrigálása

 

Mérőszám


Kaizen event előtt Kaizen event után Változás (%)
6S audit 27% 93% + 350%

Buktatók, nehézségek

  • A kb. 5x5 méter alapterületű terület nagyon elhanyagolt állapotban volt. Csak magukban a falakon lévő kapcsolószekrények és falak porszívózása, portörlése több mint 1 órát vett igénybe 2 fő részére.
  • A tároló szekrények jelentős része nyitott szekrény volt, amelyek szinte semmilyen formában nem védték a papír katalógusokat a koszolódástól, UV sugárzás barnító hatásától. Ezekre a szekrényekre – típusuktól függően – ajtók vagy lezáró rolók kerültek.
  • A területen, alkalmazva a klasszikus 6S jelöléseket, láthatóvá lehetett tenni a felesleges illetve a szabadon hagyandó helyeket. Az elkészült feliratok jelentős mértékben meggyorsítják a munkavégzést (helyesebben lecsökkentik a keresgélésből adódó időveszteséget), és könnyebbé teszi a készletek követését is.
  • Az új folyamatban kiemelten fontos szerepet kap az ún. one piece flow, vagyis egydarabos áramlás. Szemben a korábbi batch jellegű munkavégzéssel (összes brossúra kigyűjtése, utána az összes garanciajegy kigyűjtése... majd végül ezek összepárosítása), amely természeténél fogva felesleges többletmunkát is jelentett, az új folyamat során a dolgozó egy tasakot készre készít, behelyezi a gyűjtő tárolóba majd elkezdi a következő géphez tartozó tasak elkészítését.
  • Az elkészült terület egyben mintapéldaként is szolgál a vállalat számára a többi terület átalakítására mind az ott elérendő összbenyomás, mind pedig az itt kialakított szabványok alkalmazása miatt.

A résztvevők tanulságai és megjegyzései

  • „Hihetetlen, hogy mit el lehet érni egyetlen nap alatt – csak akarni kell!"
  • „Már a csarnok másik feléből jönnek át a kollégák, hogy lássák, mit csinálunk, pedig még csak félig vagyunk kész!"
  • „A kollégák napok óta erről a 6S akcióról beszélnek. Azóta több területen is elindultak hasonló rendrakások, amikor volt egy kis üresjárat."

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/econ/public_html/modules/mod_lofarticlesslideshow/helper.php on line 292
Különleges projektek
Corvinus Egyetem
Lean Thinking
Felmérés, audit
E-Con Solutions
Folyamatfejlesztő és Tanácsadó Kft.

1119 Budapest, Bornemissza tér 12.
Tel.: +36 1 246-7193
Fax: +36 1 700-2599
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

FAT01FAT02FAT03FAT04
FAT06FAT08FAT08FAT09